Gonzáles, Lennin Yair (Docente facilitador)Ayala Castañeda, Julieth NataliaBarajas Mora, Paula SofíaDe Falla Salgado, Manuel MateoQuintero García, María José2024-12-052024-12-052024-12-03https://repositorio.unisanitas.edu.co/handle/123456789/839This research seeks to analyze the relationship mechanisms of Colegio Fundación La Enseñanza with its territory, with the objective of strengthening its relationship with public and private entities at the district/national level within the framework of social and educational development processes from a perspective of territorial awareness. It is qualitative with a hermeneutic paradigm, using content analysis as an analytical tool; for which a semi-structured interview with the discourses of three participants with different knowledge and experience on the topics of territory, development and education was used as a data collection strategy. The analysis addressed three categories: relations between social actors and the district, mechanisms of interaction with public and private entities, and territorial awareness. In terms of relationships, the need for collaboration and dialogue between the educational community and district institutions was found, which could promote the sustainable development of the territory. The interaction mechanisms explore the strategies used by the school to establish effective links with external actors to facilitate their participation in educational and social projects. Territorial awareness addresses how the community understands its cultural and social history, developing a sense of belonging and responsibility towards its environment. Finally, challenges in the consolidation of these relationships are presented, especially the lack of perception of needs, which generates resistance to new alliances. Experts suggest a significant expansion of these relationships towards health, welfare and security sectors, which would enhance the social impact of the institution towards the community.Esta investigación busca analizar los mecanismos de relacionamiento del Colegio Fundación La Enseñanza con su territorio, con el objetivo de fortalecer su relacionamiento con entidades públicas y privadas a nivel distrital/nacional en el marco de procesos de desarrollo social y educativo desde una perspectiva de consciencia territorial. Es de tipo cualitativo con un paradigma hermenéutico, utilizando el análisis de contenido como herramienta analítica; para lo que se utilizó como estrategia de recolección de información la entrevista semiestructurada con los discursos de tres participantes con distinto conocimiento y experiencia sobre los temas de territorio, desarrollo y educación. El análisis aborda tres categorías relaciones entre actores sociales y el distrito, mecanismos de interacción con entidades públicas y privadas, y consciencia territorial. En cuanto a las relaciones se encontró la necesidad de colaboración y dialogo entre la comunidad educativa y las instituciones distritales, lo cual podría impulsar el desarrollo sostenible del territorio. En los mecanismos de interacción se exploran las estrategias empleadas por el colegio para establecer vínculos efectivos con actores externos para facilitar su participación en proyectos educativos y sociales. La consciencia territorial aborda como la comunidad comprende su historia cultural y social, desarrollando sentido de pertenencia y responsabilidad hacia su entorno. Finalmente se exponen desafíos en la consolidación de estas relaciones, especialmente la falta de percepción de necesidades, lo que genera resistencia a nuevas alianzas. Expertos sugieren una ampliación significativa de estas relaciones hacia sectores de salud, bienestar y seguridad, que potenciarían el impacto social de la institución hacia la comunidad.textesTerritorioConscienciaConstructivismoDesarrollo TerritorialConsciencia territorial, educación y desarrollo social. Una mirada sistémica desde una perspectiva VygotskyanaTerritorial awareness, education and social development. A systemic look from a Vygotskyan perspectiveTrabajo de grado